CD&V Sint-Gillis-Waas is overtuigd van het belang van een jeugdhuis in eigen gemeente. Een jeugdhuis is immers een ontmoetingsplaats voor jongeren en een plek waar ze belangrijke vaardigheden kunnen ontwikkelen door zelf de handen uit de mouwen te stekene. Een tijdelijke sluiting was noodzakelijk, maar hieraan mag niet te lang vastgehouden worden.

Door aanpassingen aan de milieuvergunning, op vraag van enekele buurtbewoners, kwam er meer druk op de vrijwilligers te liggen. Voor hen lag de nadruk op sancties en repressie, niet zozeer op het jeugdhuis runnen. Daardoor kampte de vzw met een tekort aan vrijwilligers, waardoor de vzw uiteindelijk de sluiting gevraagd heeft aan het gemeentebestuur. De vzw zag het niet meer zitten om in een sfeer van onverdraagzaamheid het jeugdhuis verder te exploiteren.

CD&V wil dat het gemeentebestuur verder nadenkt over hoe het mogelijk is om verdere exploitatie van het jeugdhuis te garanderen. Schepen van jeugd Maaike De Rudder is alvast bereid alle opties in overweging te nemen om nadien met een voorstel voor de dag te komen. Ze is er van overtuigd dat er in Sint-Gillis-Waas voldoende enthousiaste jongeren zijn die de exploitatie van het jeugdhuis op zich willen nemen. Als CD&V Sint-Gillis-Waas zijn we ons bewust dat sfeer van overdraagzaamheid een hypotheek legt op de verdere exploiatie. We hopen dan ook dat dit kan keren en dat de jongeren van Sint-Gillis-Waas de plaats terugkrijgen waar zij recht op hebben.

• Jeugd