Onregelmatigheden in het gemeentehuis

11-05-2018

Onlangs verscheen in de media heel wat commotie over mogelijke fraude die plaatsgevonden heeft in het gemeentehuis. We willen je hierbij wat verduidelijking geven.

Wat is er juist gebeurd?

Recent stelde de financieel beheerder ernstige misbruiken vast in de boekhouding van de gemeente. Het gaat over een hele reeks verdachte en niet te verklaren transacties.

Welke stappen zijn reeds ondernomen?

Na bevestiging door externe controle en contact met Audit Vlaanderen, werd in een bijzonder samengeroepen schepencollege op donderdag 3 mei beslist om het betrokken personeelslid om dringende redenen te ontslaan, Audit Vlaanderen opdracht te geven om een grondig onderzoek op te starten en de federale politie te contacteren om klacht in te dienen.

Tijdens de geheime zitting van de gemeenteraad van dezelfde dag werden de gemeenteraadsleden op de hoogte gebracht van de feiten en daags nadien werd ook de pers en de personeelsleden op de hoogte gebracht.

Wat staat er nog te gebeuren?

Onze beleidsmensen wensen dat er zo snel mogelijk duidelijkheid komt  en wachten hiervoor het onderzoek van Audit Vlaanderen af.  Door dit grondige onderzoek kunnen de nodige maatregelen genomen worden om de eventueel verdwenen gelden terug te vorderen. In tussentijd drukken onze beleidsmensen hun vertrouwen uit in de financiële dienst van de gemeente die zeer snel en correct gehandeld heeft.

CD&V Sint-Gillis-Waas is blij met het kordate optreden van de burgemeester en schepenen. Over het verdere verloop zal transparant gecommuniceerd worden, evenwel zonder het onderzoek in gevaar te brengen.