De rolboom die geplaatst werd in de Groenstraat om het doorgaand verkeer te weren, is vernield. “Het is ontoelaatbaar dat een vandaal moedwillig deze rolboom beschadigt.” Zegt Schepen voor openbare werken Harry De Wolf. “Het gemeentebestuur heeft dan ook klacht neergelegd. We hopen dat de dader gevat wordt en dat het onderzoek het motief zal achterhalen.”

CD&V Sint-Gillis-Waas betreurt de gang van zaken, waarbij openbare eigendommen vernield worden, wat de reden ook is. Dit mag evenwel geen afschrikking zijn om ons beleid, dat in het belang van alle inwoners en gebruikers staat, verder te zetten.

CD&V Sint-Gillis-Waas heeft in overleg zeer bewust de keuze gemaakt voor een rolboom. Het alternatief van een karterblok, een betonnen blok waar geen personenwagens over kunnen rijden, werd niet weerhouden. Hieronder geven we de belangrijkste argumentatie mee.

Veiligheid is topprioriteit

Een karterblok is zeer gevaarlijk voor de talrijke fietsers die daar passeren, waaronder schoolgaande jeugd. Ook voor nooddiensten is een karterblok enorm gevaarlijk. Ongevallen die gebeuren met een karterblok zijn telkens zware ongevallen, zowel voor fietsers als voertuigen.

Toegankelijk voor landbouwers

Wanneer een rolboom openstaat, kan elk landbouwvoertuig passeren. Bij een karterblok is dit onmogelijk voor landbouwvoertuigen met een middenwiel, waardoor het systeem zijn doel voorbij schiet.

Een rolboom is daarbij ook flexibel en kan opengezet worden voor nooddiensten.

Verlichting

Een karterblok moet, omwille van de veiligheid, zeer duidelijk verlicht worden. Omwille van het groene karakter is dat niet evident. Een rolboom is veel zichtbaarder en hoeft daarom niet dezelfde mate van verlichting. Een gevolg is dat de rolboom goedkoper geplaatst kan worden dan een karterblok.

• Openbare werken
  • Mobiliteit & openbaar vervoer