CD&V Sint-Gillis-Waas dringt reeds vele jaren aan bij de provincie Oost-Vlaanderen op een ‘grondige’ restauratie van de mooie Roomanmolen te Sint-Pauwels. De provincie is eigenaar van deze molen, de gemeente heeft de molen enkel in bruikleen. In een verslag van de provincieraad van 27/11/2014 staat vermeld dat er de nodige kredieten voorzien zijn en men hoopt op een restauratiepremie! De daaropvolgende jaren heeft het gemeentebestuur jaarlijks meerdere malen de provincie hieromtrent gecontacteerd en met hen in overleg gegaan. Helaas telkens zonder positief resultaat. De toestand van de Roomanmolen gaat drastisch achteruit: loskomende planken van de wieken, losse vallende gevelstenen en dakpannen, waterinsijpeling, er is gevaar voor molenaars en bezoekers.

De provincie beschikt met Mola over de nodige expertise en er is in 2018 opnieuw budget voorzien. CD&V Sint-Gillis-Waas hoopt dan ook dat de provincie snel overgaat tot de hoogdringende restauratie!